Som det då relativt nybildade The New Beauty Council gjorde
Thèrése Kristiansson och jag ett verk och en slags protestaktion på
Sergels Torg 2008. Titeln var: ”Till Minne av Sergels Torg / Att göra eller att
förstöra ett offentligt rum”. Med enkla medel av tillfälliga skulpturer
adresserade vi idén som lyfts av en inglasning längs med taket runt plattan på
Sergels Torg. Vi såg hur en sådan inglasning skulle leda till att området under
tak skulle bli mer likt en shoppinggalleria. Dessutom skulle plattans roll som
en plats att demonstrera på eller utföra olika former av manifestationer vid
försämras radikalt.
Sergels torg vill jag belysa som det idag viktigaste offentliga rummet i Stockholm. Det här torget går att beskriva som
en väldigt övervakad plats dels av patrullerande polis, men också genom kameror och stadens olika
individer som passerar. Men tack vare en god arkitektur av olika nivåer och rum,
samt en tillåtande historia och atmosfär vill jag påpeka att det här snarare
handlar om synlighet. Sergels Torg och då främst plattan är en verklig scen i
staden. En plats där det som sker blir betydande. En plats dit individer ifrån
stadens, och hela landets, olika hörn kan röra sig och synas centralt. Det är en plats där
aktiviteter dagligen medieras genom fotografi och delas på digitala sociala
nätverk och i press. Att vi har en sådan här plats så här centralt i huvudstaden Stockholm är oerhört bra och viktigt. Men att en multinationell kedja till
hamburgare-restaurang fått lov att inrätta sig här mitt på torget är skandal och folk borde agera starkt emot det här!
Viktigt för ett levande offentligt rum är
möjligheten att gång på gång kunna utmana och förändra rummet. Att det finns
möjlighet för individer att ta rummet i besittning på olika vis. Att det finns
en sådan inbyggd möjlighet och flexibilitet. Det innefattar dock inte att kommersiella
butiker och ekonomisk marknadsstyrning ska få lov att styra flexibiliteten och
förändringen här. Den formen av ekonomiskt marknadsstyrda rum är våra
shoppinggallerior redan. Så hur har den här hamburgerkedjan lyckats få till en
ockupering av Plattan och Sergels Torg? Dessutom just under den tiden av året
då det här rummet på grund av varmare väder är än mer gästvänligt som scen.
Kristoffer Svenberg, Mallrats Stockholm
Kristoffer Svenberg, Mallrats Stockholm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar